اسپیرومتری

خرید دستگاه اسپیرومتری دست دوم

خرید اسپیرومتری دست دوم

اسپیرومتری تست رایجی است که جهت تشخیص آسم، بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) و در مواردی استفاده می‌شود که سیستم تنفسی به دلایلی تحت تاثیر قرار گرفته است. این تست با دستگاه اسپیرومتری انجام میشود. اسپیرومتری به صورت دوره‌ای و جهت بررسی عملکرد ریه‌هایی که تحت درمان یک بیماری مزمن ریوی بوده اند، انجام می‌شود.

اسپیرومتری چیست؟

یه طور خلاصه اسپيرومتری دستگاهي است که توسط آن حجمها و ظرفيتهاي ريوي اندازه گيري ميشود.

دستگاه اسپیرومتری برای شناسایی انواع مشکلات و بیماری‌های آلرژیک و غیر آلرژیک تنفسی همچون آسم، برونشیت مزمن، ناهنجاری قفسه سینه و بافت‌های ریوی کاربرد دارد.

از دستگاه اسپیرومتری همچنین برای تشخیص برخی بیماری‌های ریوی، نوع پاسخ به درمان و یا تغییرات رشد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از اسپیرومتر می‌تواند یک پیش زمینه مؤثر برای اقدامات قبل از درمان در بیماران ریوی باشد.

اسپیرومتری چیست
حجم های ریوی

با استفاده از اسپیرومتری می‌توان حجم‌های ریوی را که به حجم استاتیک نیز شناخته می‌شوند اندازه‌گیری کرد. در واقع این حجم‌ها، شامل ظرفیت‌هایی از هوا است که بیمار می‌تواند آنها را به ریه خود وارد کرده و یا از آن خارج کند.

مقدار باقیمانده از حجم ریه که پس از بیشترین فشار بازدم همچنان در ریه باقی می‌ماند و نیز وابسته‌های آن مثل ظرفیت کل ریه و ظرفیت عملی باقیمانده با اسپیرومتری ساده قابل اندازه‌گیری نیستند. برای اندازه‌گیری آنها باید از سایر آزمون‌های عملکرد ریه نظیر روش ترقیق گاز هلیم استفاده کرد. در ادامه آربون مد به انواع تست های اسپیرومتری اشاره میکند.

تست اسپیرومتری

۱)تست (Forced Vital Capacity) FVC

فرد بايد كاملاً صاف نشسته و كف پاها كاملاً با زمين در تماس باشد. سر وگردن فرد نبايد به سمت جلو خم و يا خيلى به سمت عقب باشد. حالت ايستاده براى خانمهاى باردار، افراد چاق و كودكان مناسب تر است.  در طى انجام مانور نشسته يا ايستاده فرد نبايد به طرف جلو خم شود.

گیره بینی را وصل كنيد. دليل استفاده از گيره بينى، ممانعت از خروج هوا از بينى در طى بازدم قوى مىباشد. درصورت عدم استفاده از گيره بينى در بعضى افراد، مقدارى هوا در طى مانور بازدمى از راه بينى خارج شده و وارد دستگاه نمیشود و در نتيجه ممكن است بر روى نتايج تاثير منفى بر جاى گذارد.

از فرد بخواهيد تا قطعه دهانى را در داخل دهان و كاملا روى زبان قرار داده و لبها را محكم بدور آن احاطه نمايد. احاطه شدن ناكامل لب ها باعث نشت مقدارى از هوا به خارج و كاهش مقادير پارامترهاى اسپيرومترى به صورت كاذب میشود.

بیمار چند بار به طور نرمال نفس میکشد، سپس در عمل دم شش ها را کامل به اندازه ظرفیت شش ها (بیشترین مقدار) پر کرده و پس از آن بدون مکث به سرعت هوا را تخلیه میکند تا  جايى كه امكان دارد ادامه می دهد و دوباره به سرعت عمل دم را انجام می­دهد.

فرد را در حين انجام بازدم تشويق به ادامه بازدم كنيد و حتماً خود فرد و نمودار را حين انجام بازدم بررسى كنيد تا مطمئن شويد بازدم خوبى انجام شده است.

تست (Forced Vital Capacity) FVC
۲)تست (Slow Vital Capacity) SVC

تست Slow Vital Capacity بیمار سه بار به صورت نرمال تنفس میکند، سپس به طور کامل عمل دم را انجام داده به طوریکه شش ها کاملا پر شود و پس از آن هوا را به طور کامل تخلیه میکند.

۳)تست (Maximum Voluntry Ventilation) MVV

به حداکثر تنفس ارادی به صورت سریع و عمیق در یک زمان مشخص اطلاق میشود. گاهاً به این وضعیت حداکثر ظرفیت تنفسی (MBC) گفته میشود. زمان انجام این تست بیش از ۱۲ ثانیه و کمتر از ۱۵ ثانیه بوده و به صورت لیتر بر دقیقه گزارش میشود.

۴)تست MV

در مد MV بیمار ۶۰ ثانیه به صورت نرمال نفس می­کشد.

۵)تست B.D (Bronchodilator)

 زمانی انجام میشود که در اسپیرومتری اولیه علائمی از انسداد مجاری تنفسی مشاهده میشود. این تست معمولا در مد FVC انجام میشود. در این تست ابتدا تست FVC از بیمار گرفته میشود سپس بیمار از اسپری استفاده میکند و پس از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه مجددا تست FVC گرفته میشود. در آخر، نتایج قبل و بعد از B.D برای بررسی تاثیرگذاری استفاده از اسپری باهم مقایسه میشود.

تست (Maximum Voluntry Ventilation) MVV

چه پزشکانی از دستگاه اسپیرومتری استفاده میکنند؟

پزشکان تخصصی در رشته‌های مختلف از دستگاه اسپیرومتر برای تشخیص و مانیتورینگ بیماری‌های ریه و سیستم تنفسی استفاده می‌کنند. این شامل پزشکان قلب و عروق، پولمونولوژیست‌ها، پزشکان عمومی، اورولوژیست‌ها، اندوکرینولوژیست‌ها و حتی پزشکان عملیاتی می‌شود. این دستگاه به آن‌ها کمک می‌کند تا به صورت دقیق و شیوا تراکم جریان هوای ریوی و عملکرد تنفسی بیماران را اندازه‌گیری و تحلیل کنند.

چه پزشکانی از دستگاه اسپیرومتری استفاده میکنند؟

خرید دستگاه اسپیرومتری دست دوم

خرید دستگاه اسپیرومتری و تجهیزات پزشکی دست دوم تا حد بسیار زیادی از هزینه های شما میکاهد. برای خرید دستگاه اسپیرومتری دست دوم، می‌توانید به فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی یا سایت‌های آنلاینی مثل آربون مد مراجعه کنید. قبل از خرید، حتماً از وضعیت و عملکرد دستگاه اطمینان حاصل کنید. 

توصیه می‌کنیم برای بررسی، مقایسه و خرید دستگاه اسپیرومتری به فروشگاه تجهیزات پزشکی آربون مد مراجعه نمایید. این فروشگاه انواع محصولات تخصصی پزشکی از جمله  را از برندهای شناخته شده و با قیمت مناسب عرضه می‌نماید. برای دقیق‌ترین اطلاعات در مورد قیمت دستگاه الکتروشوک و دستگاه مانیتور علائم حیاتی، الکتروکوتر و نوارقلب با متخصصان گروه آربون مد تماس حاصل فرمایید و از مشاوره ی رایگان بهره ببرید.

خرید دستگاه اسپیرومتری دست دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *