تجهیزات پزشکی

تجهیزات اتاق عمل را بشناسید!

تجهیزات اتاق عمل

اتاق عمل نام بخشی از بیمارستان است که برای انجام عمل جراحی در نظر گرفته میشود. ممکن است برای نام بردن لوازم و تجهیزات اتاق عمل تنها ابزارهایی مانند تیغ جراحی یا سایر لوازم پزشکی به ذهنتان برسد، اما باید بدانید که لوازم و تجهیزات اتاق عمل شامل مجموعه ای از تجهیزات پزشکی و غیر پزشکی میباشد.

از میان گروه های مختلف تجهیزات پزشکی، تجهیزات اتاق عمل دارای اهمیت ویژه ای هستند، زیرا عملکرد این دستگاه ها بسیار حساس بوده و در محیط ایزوله اتاق عمل استفاده میشود.

ساختار طراحی و ساخت اتاق عمل

برای دیوارهای اتاق عمل از جنس مات و از رنگ های سبز یا آبی روشن استفاده می شود و دیوارها می بایست فاقد طاقچه و لبه باشند. همچنین کف اتاق عمل می بایست ضد الکتریسیته و همچنین قابلیت شستشو داشته باشد و مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی داشته باشد. در صورت قطع شدن برق میبایست که در حین نبود برق، برق مورد نیاز اتاق عمل توسط ژنراتور اضطراری که از سایر بخش های بیمارستان مجزا است در نظر گرفته شود.

تجهیزات اتاق عمل 2

تجهیزات عمومی اتاق عمل

همانطور که گفته شد لوازم و تجهیزات اتاق عمل شامل تجهیزات عمومی نیز میشود مانند کفپوش و دیوارپوش های اتاق عمل، تاسیسات برقی و گازی طبی، تجهیزات و مواد گندزدا و استریل کننده میباشد. از دیگر لوازم عمومی تخت اتاق عمل است که میبایست قابلیت تنظیم و تغییر به حالت مناسب جراحی را داشته باشد. چراغ های اتاق عمل نیز از تجهیزات اتاق عمل می باشند که میبایست نور بدون سایه ایجاد کنند همچنین این نور نباید باعث خستگی چشم ها شود.

دستگاه بیهوش کننده که در قسمت بالای تخت اتاق عمل قرار دارد شامل لوله هایی است که به بیمار متصل می باشد که روند بیهوشی بیمار و همچنین تنفس بیمار را در طی جراحی کنترل می کند. این دستگاه همچنین شامل یک مانیتور است که به فرایند گازهای مخلوط در مدار بیهوشی کمک میکند. از دیگر لوازم و تجهیزات اتاق عمل، گان جراحی و لباس اتاق عمل می باشد که به ۲ دسته یکبار مصرف و چند بار مصرف تقسیم میشوند. ماسک جراحی، دستکش جراحی، شان جراحی از دیگر تجهیزات اتاق عمل میباشند.

تجهیزات اتاق عمل

همانطور که گفته شد تجهیزات استیل بیمارستانی این بخش بیمارستانی طیف گسترده‌ای از تجهیزات پزشکی و غیر پزشکی را شامل می‌شوند، به طور مثال این تجهیزات کفپوش اتاق عمل، تجهیزات و مواد گندزدا، تاسیسات برقی، کمد و ترالی را شامل می‌شوند.

به طور کل این بخش از بیمارستان نیازمند تجهیزات کاربردی با بالاترین کیفیت است به گونه‌ای که پزشک و سایر کادر درمان اتاق عمل بتوانند وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دهند.در ادامه به بررسی چند مورد از تجهیزات ضروری اتاق عمل می‌پردازیم.

چراغ جراحی اتاق عمل

روشنایی با کیفیت بالا برای انجام عمل جراحی بسیار ضروری است. نور مناسب به ویژه در موارد جراحی سخت و پیچیده بسیار مهم است. چراغ جراحی دید بهینه را در طول عمل برای پزشکان فراهم می‌کند. چراغ های LED یا چراغ های هالوژن دو نوع چراغ جراحی رایج هستند.

چراغ جراحی

تخت جراحی اتاق عمل

 تخت های جراحی به گونه ای تولید می شوند که ویژگی های متفاوتی نسبت به سایر تخت ها دارند، تخت بیمارستانی برای انواع عمل های جراحی در حالت های متفاوتی در می آیند.

این تخت ها دارای ایستایی کامل بوده و قابلیت نصب لوازم اضافی را دارا هستند، ارتفاع تخت های جراحی قابل تنظیم است، تخت ها در طول و عرض استاندارد تولید میشوند که عمل جراحی به راحتی در آن انجام شود.

تخت جراحی اتاق عمل

دستگاه ساکشن

یکی از تجهیزات اتاق عمل بسیار مهم که به طور مستقیم بر عملکرد جراح تاثیر می گذارد ساکشن جراحی است. این وسیله، مایعات اضافی و خون را از محل تحت عمل خارج می کند و دید بهتری را برای جراح فراهم می نماید. عملکرد این دستگاه با فشار منفی و حالت مکش است که ترشحات را خارج کرده و به مخزن جمع آوری مایعات منتقل میروند. ساکشن جراحی با برق کار میکند اما قابلیت کار با باتری نیز برای شرایط اورژانسی و قطع برق دارد. این دستگاه علاوه بر خارج کردن خون برای موارد زیر نیز به کار میرود:

  • خارج کردن بافت آسیب دیده مغز.
  • گرفتن تومور و برداشتن آن.
  • کمپرس کردن رگی که دچار خونریزی شده.
  • انتقال جرقه الکتروکوتر به ناحیه ای که دچار خونریزی شده.
  • خارج کردن مایع مغزی- نخاعی از ناحیه زیر سخت شامه.
  • خارج کردن دودهای حاصل از الکتروکوتر.
دستگاه ساکشن اتاق عمل

دستگاه الکتروشوک

دستگاه الکتروشوک برای وارد کردن شوک الکتریکی به قلب و برگرداندن ضربان به آن استفاده می شود که به آن دفیبریلاتور نیز گفته میشود. در برخی بیماری ها و شرایط مختلف که عملکرد قلب مختل میشود و به درستی عمل نمی کند، خونرسانی به بافت های بدن از جمله مغز با مشکل روبرو میشود که اگر بیش از چند دقیقه به طول بیانجامد و اقدام پزشکی صورت نگیرد حیات بیمار به خطر می افتد.

دفیبریلاتورها برای جلوگیری یا اصلاح آریتمی، ضربان قلب خیلی کند یا خیلی سریع استفاده می‌شوند. آنها می‌توانند با ارسال یک پالس الکتریکی یا شوک به قلب، ضربان طبیعی قلب را بازیابی کنند.

دستگاه الکتروشوک اتاق عمل

مانیتورینگ علائم حیاتی بیمار

دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی یکی از مهم ترین تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها به خصوص اتاق عمل است که سیگنال های حیاتی بیمار را نشان میدهند و امکان کنترل علائم حیاتی بیمار توسط پرستاران با استفاده از این دستگاه وجود دارد.

مانیتور علائم حیاتی به دو شکل ثابت و پرتابل تولید شده که معمولاً از مانیتورینگ علائم حیاتی ثابت در اتاق عمل ها استفاده میشود، مانیتور علائم حیاتی از نظر نوع اتصال به سه نوع کنار تختی، مرکزی و تله مانیتورینگ تقسیم میشود.

مانیتورینگ علائم حیاتی اتاق عمل

دستگاه سی آرم ( c-arm )

سیستم های C-arm به طور ایده آل در مکان هایی که به انعطاف پذیری بیشتری نیاز است، استفاده می‌شوند. دستگاه‌های C-arm در ارتوپدی، عمل قلب و آنژیوگرافی و در مطالعات درمانی از جمله استنت‌ ها استفاده می‌شوند.

طراحی نیم دایره‌ ای این دستگاه به پزشک کمک می‌کند تا آزادانه ‌تر آن را روی کل بدن بیمار حرکت دهد و در صورت نیاز از هر قسمتی عکس بگیرد.

دستگاه سی آرم اتاق عمل

دستگاه الکتروکوتر

دستگاه الکتروکوتر یا کوتر حرارتی از مهم ترین تجهیزات اتاق عمل است که به منظور برش دادن بافت یا انعقاد خون با کمترین میزان آسیب و خونریزی بافت مورد استفاده قرار میگیرد. این دستگاه نسبت به تیغ جراحی مزایای بیشتری دارد و علاوه بر این که با یک برش کوچک در بافت از خونریزی زیاد جلوگیری می کند، پس از جراحی نیز جای زخم کمتری به جای میگذارد. عملکرد این دستگاه با استفاده از الکتریسیته و متمرکز کردن حرارت بر یک نقطه مشخص انجام می شود که بسته به نیاز، برش یا انعقاد را موجب میشود.

این دستگاه در عمل های جراحی حساس مانند عمل های پوست و زیبایی، زنان، چشم و جراحی اعصاب مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از این روش از پارگی بیش از حد بافت جلوگیری میکند، به بافت های مجاور آسیبی نمیرساند، خونریزی را سریع متوقف میکند و از خونریزی زیاد و مختل شدن دید جراح جلوگیری میکند، درد پس از عمل را کاهش داده و به دلیل داشتن حرارت بالا استریل است و از عفونت جلوگیری میکند.

دستگاه الکتروکوتر اتاق عمل

دستگاه ونتیلاتور

ونتیلاتور یکی از تجهیزات ضروری اتاق عمل است. این دستگاه با پمپاژ هوا به داخل ریه ها از فرآیند تنفس بیمار پشتیبانی کرده یا آن را بازسازی می‌کند. وقتی بیماران تحت بیهوشی عمومی هستند یا مشکلات تنفسی دارند از این دستگاه برای کمک به آنها استفاده می‌شود.

انواع مختلفی از ونتیلاتور وجود دارد که کاربردهای مختلفی بر اساس شرایط بیمار دارند. این دستگاه ها به غیر از اتاق عمل در بیمارستان ها، آمبولانس ها و حتی در منازل برای نجات جان افرادی که مشکل تنفسی دارند، استفاده می‌شوند.

دستگاه ونیلاتور اتاق عمل

اتوکلاو

اتوکلاو ( autoclave ) از دیگر تجهیزات بیمارستانی است که از آن جهت استریل کردن اتاق عمل استفاده میشود، این دستگاه از طریق روش های شیمیایی و غیر شیمیایی به واسطه حرارت بخار تحت فشار محیط را کاملاً استریل کرده و تمامی میکروب ها را از بین میبرد.

این دستگاه در درجه حرارت 100 درجه سانتیگراد و در محفظه بستهتحت فشار، بخار تولید میکنند که در نتیجه متراکم شدن بخار، فشار و دمای آن افزایش میابد.

دستگاه اتوکلاو

سوالات متداول شما

چه تجهیزاتی برای یک اتاق عمل لازم است؟

تجهیزات اتاق عمل شامل جدول عمل، لوازم جراحی، لوازم آموزشی، تجهیزات آنستزی و مانیتورینگ، تجهیزات اضطراری و …

چگونه می‌توان به بهینه‌سازی تجهیزات اتاق عمل پرداخت؟

برای بهینه‌سازی تجهیزات اتاق عمل، بهتر است فضا و نیازهای عملیاتی را مطالعه کرده و تجهیزات را بر اساس آنها مرتب کنید.

چگونه می‌توان از تجهیزات اتاق عمل بهترین استفاده را برد؟

برای بهترین استفاده از تجهیزات اتاق عمل، از دستورالعمل‌های تولید کننده پیروی کنید و تجهیزات را به صورت منظم نگهداری کنید.

چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که تجهیزات اتاق عمل بهداشتی و سالم هستند؟

برای اطمینان از بهداشت و سلامت تجهیزات اتاق عمل، بهتر است تجهیزات را به دوره‌های بازبینی و تعمیر و نگهداری منظم تحویل دهید.

چرا خرید از آربون مد پیشنهاد میشود؟

پیشنهاد ما به شما خرید از فروشگاه اینترنتی آربون مد است چرا که با تحویل اکسپرس و ارسال به سراسر نقاط کشور، گارانتی محصول اصالت کالا، پشنیبانی 7 روزه ی محصول به شما حس خوب خریدی مطمئن را القا میکند.

خرید تجهیزات اتاق عمل

با توجه به تحریم ها و مشکلات اقتصادی فراوان، خرید تجهیزات پزشکی نو هزینه های سنگینی را به دنبال دارد. از این رو خرید وسایل پزشکی کارکرده کار بسیار معقول و به صرفه ای است. بیمارانی که به دلیل شرایط خاصشان دائما به استفاده از این تجهیزات و وسایل نیاز دارند، کاندیدای مناسب خرید تجهیزات اتاق عمل دست دوم هستند.

همچنین خرید بعضی از این تجهیزات برای بیمارستان ها، کلینیک ها و مراکز درمانی صرفه اقتصادی را به همراه دارد. گاهی اوقات ممکن است بعضی از افراد به دلیل شرایط خاص بیمارشان، نیاز به خرید چند دستگاه مختلف داشته باشند. در چنین شرایطی، خرید تجهیزات پزشکی دست دوم به این افراد توصیه میشود.

برای خرید و استفاده از این وسایل میتوانید از اطلاعاتی که در این بخش در اختیارتان قرار دادیم استفاده کنید. آربون مد تخصصی ترین و معتبرترین مرجع فروش تجهیزات پزشکی دست دوم از جمله دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی، دستگاه الکتروکوتر، دستگاه نوارقلب، دستگاه اسپیرومتری، دستگاه الکتروشوک است که میتوانید با اطمینان و دریافت مشاوره قبل از خرید، تجهیزات مورد نظرتان را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *