مجله آربون

ایست قلبی چیست؟ دلایل ودرمان آن

ایست قلبی

ایست قلبی از دست دادن ناگهانی عملکرد قلب، تنفس و هوشیاری است. این یک حالت کاملا اورژانسی است که می‌تواند بدون هشدار به افراد در هر سنی و شرایط فیزیکی آسیب برساند .

قلب سالم ماهیچه‌ای است که مانند یک پمپ عمل می‌کند. وظیفه اصلی آن گردش خون، اکسیژن و مواد مغذی از طریق شبکه‌ای از کانال‌ها به نام “رگ‌ها” به تمام اندام‌ها و ساختارهای بدن انسان است.

 عملکرد پمپاژ قلب توسط تکانه‌های الکتریکی که در ناحیه خاصی از قلب ایجاد می‌شود، تنظیم می‌شود. نبض‌ها در فواصل معینی اتفاق می افتند تا ضربان قلب را ثابت نگه دارند. اینک توجه شما را به برخی از مطالعات و تحقیقات انجام توسط تیم آربون مد جلب میکنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ایست قلبی چگونه اتفاق می افتد ؟

ایست قلبی به دو طریق اتفاق می افتد. اولین مورد زمانی است که هیچ فعالیت الکتریکی ماهیچه قلب را برای فشرده شدن تحریک نمی کند .

مورد دوم نیز زمانی است که فعالیت الکتریکی قلب دیگر هماهنگ و کارآمد نیست. عملکرد ماهیچه قلب آشفته است و قادر به پمپاژ خون نیست. این وضعیت «فیبریلاسیون بطنی» نام دارد .

ایست قلبی چگونه اتفاق می افتد

چگونه متوجه ایست قلبی شویم ؟

قربانی هوشیاری خود را از دست میدهد، تعادلش به هم می‌خورد و هنگام صحبت یا تحریک واکنشی نشان نمیدهد.

قربانی تنفس نمی‌کند یا حرکات تنفسی ناکارآمد دارد که آهسته و پر سر و صدا است.

تشخیص قطعی تر با استفاده از نوار قلب (ECG) یا نوار مانیتورینگ قلب که آریتمی‌را نشان میدهد، انجام می‌شود. پس از انتقال با آمبولانس به بیمارستان، تحقیقات برای یافتن علت آریتمی‌انجام می‌شود.

هنگامی‌که علت انفارکتوس میوکارد باشد، فرد ممکن است در روزها یا ساعت‌های قبل، درد قفسه سینه طولانی مدتی را که میتواند تا بازوها ادامه یابد تجربه کند.

ممکن است قبل از ایست قلبی تپش قلب یا ضعف عمومی‌‌ایجاد شود.

ایست قلبی نیز میتواند به طور ناگهانی و بدون علائم هشدار دهنده رخ دهد .

در زنان، علائم هشدار دهنده حمله قلبی گاهی اوقات متفاوت بوده که شامل تنگی نفس، حالت تهوع، درد معده و… است .

تفاوت ایست قلبی و سکته قلبی چیست؟

سکته قلبی با ایست قلبی متفاوت است

ایست در زمانی رخ می‌دهد که تکانه‌های سریع یا غیرعادی در قلب به وجود می‌آید و ریتم طبیعی‌اش به هم می‌خورد. این مشکل در نتیجه به هم‌خوردن سازِکار الکتریکی پالس‌های قلبی به وجود می‌آید.

سکته یا حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که رگی در قلب دچار گرفتگی می‌شود و امکان گردش خون در این عضو از بین می‌رود. در نتیجه بروز ایست قلبی، امکان وقوع حمله قلبی هم شکل می‌گیرد. در واقع، حمله قلبی از شایع‌ترین دلایل ایست قلبی است .

پس به تفاوت  ایست قلبی و سکته قلبی دقت کنید. این دو با یکدیگر متفاوت‌اند .

احیای قلبی

ایست قلبی چگونه درمان می‌شود؟

فردی که دچار ایست قلبی ناگهانی می‌شود، برای نجات جان خود نیاز به احیای فوری دارد. احیا می‌تواند توسط افرادی که هیچ آموزش پزشکی ندارند یا توسط متخصصان مراقبت سلامت انجام شود. روش‌های مختلفی را می‌توان استفاده کرد، اما اولین‌ها معمولا اعمال فشار روی قفسه سینه (فشار شدید و مکرر روی استخوان سینه فرد)، تکنیک‌های تنفس نجات (احیای دهان به دهان) و استفاده از الکتروشوک است که شوک‌های الکتریکی به قلب برای راه‌اندازی مجدد آن وارد می‌کند.

اگر این افراد احیا نشوند، سلول‌های مغزی (Brain cells) دچار صدمه غیر قابل بازگشت می‌شوند و متعاقبا بیمار فوت خواهد کرد. پس از احیای موفقیت‌آمیز، درمان طی چند ساعت اول برای جلوگیری یا محدود کردن آسیب مغزی، و حفظ عملکرد و ساختار سلول‌های عصبی در مغز (که «حفاظت عصبی» نیز نامیده می‌شود) ضروری است. نشانه‌های آسیب مغزی بسته به شدت و مدت ایست قلبی، هم‌چنین وضعیت سلامت فرد متفاوت است.

نشانه‌ها شامل مرگ‌ومیر فوری؛ کما؛ فلج؛ لرزش (tremors)؛ مشکلات گفتاری و زبانی؛ مشکل در تفکر، به خاطر سپردن و وظایف ذهنی؛ و مشکلاتی در هماهنگی بدن یا راه رفتن، هستند. یک فرم از درمان که ممکن است به پیشگیری از صدمه سلولی کمک کند، خنک کردن بدن برای چندین ساعت و رساندن دمای بدن به 32 تا 34 درجه سانتی‌گراد پس از احیای موفقیت‌آمیز است.

رابطه متادون، داروهای مخدر و ایست قلبی

مواد افیونی از رایج‌ترین دلایل بروز ایست قلبی هستند. مصرف موادی مانند متادون حتی در زمانی که بیش از حد استفاده نشده باشند هم می‌تواند باعث بروز ایست قلبی شود.

حتی اگر این دسته از مواد برای اهداف درمانی به کار می‌روند هم نیاز است که بیمار تحت مراقبت و نظارت قرار داشته باشد تا مشکلی پیش نیاید.

مواد غذایی مفید برای قلب

روغن زیتون

مطالعات نشان داده‌اند التهابات، عامل اصلی بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سرطان، سندرم متابولیک، دیابت نوع دو، آلزایمر، آرتروز و حتی چاقی هستند.

روغن زیتون دارای مقادیر زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی بوده و با التهاب مبارزه می‌کند. بنابراین استفاده از روغن زیتون می‌تواند به کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن خصوصا بیماری‌های قلبی کمک کند.

عرق کاسنی

مطالعات انجام شده روی موش‌ها نشان می‌دهند که مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم از گیاه کاسنی به مدت ۳۰ روز سبب محافظت از قلب در برابر آسیب‌های اکسیداتیو می‌شود. هم‌چنین عصاره گیاه کاسنی با کاهش میزان کسترول خون، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی – عروقی دارد.

روغن کنجد

روغن کنجد برای قلب خواص زیادی دارد. تحقیقات نشان داده‌اند رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع، برای سلامت قلب بسیار مفیدند.

چای سبز

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف روزانه یک لیوان چای سبز با کاهش ۱۰ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه است و مصرف طولانی مدت آن باعث کاهش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی می‌شود.

استفاده از الکتروشوک برای احیای بیمار

سوالات متداول

علائم و نشانه‌های ایست قلبی چیست؟

علائم و نشانه‌های ایست قلبی ممکن است شامل درد یا فشار در قفسه سینه، تنگی نفس، تعریق بیش از حد، تهوع یا استفراغ، سرگیجه یا بیهوشی باشد.

چگونه باید در مواقع ایست قلبی عمل کرد؟

در صورتی که فرد ایست قلبی داشته باشد، باید فوراً به شماره اورژانس (نظیر 115 یا 112) تماس بگیرید و سپس CPR (ترکیب فشار قلبی و تنفس مصنوعی) را شروع کنید تا زمانی که کمک حرفه‌ای برسد.

چه زمانی باید کمک فوریتی را فراخوانی کرد؟

هر زمانی که فکر می‌کنید فرد ایست قلبی دارد، باید بلافاصله کمک فوریتی را فراخوانی کنید و CPR را شروع کنید.

چگونه CPR (ترکیب فشار قلبی و تنفس مصنوعی) انجام داد؟

CPR شامل فشارهای قلبی (با فشار دادن به سینه) و تنفس مصنوعی (با دهان به دهان یا دستگاه تنفس مصنوعی) است.

چگونه می‌توان پیشگیری از ایست قلبی کرد؟

برای پیشگیری از ایست قلبی می‌توانید به فعالیت بدنی منظم، رژیم غذایی سالم، کنترل فشار خون و قند خون، اجتناب از مصرف سیگار و مواد مخدر، مدیریت استرس و شرکت در دوره‌های CPR و استفاده از AED پرداخت.

آربون مد فروشگاه تخصصی خرید و فروش تجهیزات پزشکی دست دوم میباشد که با خدمات پس از فروش منسجم و ارسال به سراسر ایران خیال شما را از خریدی معتبر راحت میکند.

به شما پیشنهاد میشود قبل از خرید تجهیزات پزشکی دست دوم با کارشناسان ما در آربون مد تماس حاصل کنید و از مشاوره ی رایگان بهره مند شوید. اگر قصد خرید دستگاه های دست دوم الکتروکوتر، الکتروشوک، دستگاه نوار قلب، مانیتورعلائم حیاتی و دیگر تجهیزات پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی را دارید پیشنهاد ما به شما خرید از فروشگاه اینترنتی آربون مد است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *