الکتروسرجری

کاربرد دستگاه الکتروکوتر

کاربرد دستگاه الکتروکوتر

مهمترین کاربرد دستگاه الکتروکوتریا (Electrocautery device) جلوگیری از خونریزی در حین عمل جراحی است. این موضوع برای بیمار امری حیاتی است و علاوه بر آن به جراح معالج این امکان را می دهد بافت های دیگر بیمار را به راحتی ببیند. در ادامه با آربون مد همراه باشید تا با هم به بررسی کاربرد دستگاه الکترو سرجری در جراحی بررسی کنیم.

دستگاه الکترو کوتر چیست؟

الکترو کوتر یا الکترو سرجری دستگاهی است که از جریان های الکتریکی با فرکانس بالا (HF) برای برش یا انعقاد بافت در حین جراحی استفاده میکند که به عنوان الکتروسرجری شناخته میشود. این شامل یک ژنراتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به جریان HF تبدیل میکند. با استفاده از یک کنترل خاص عمل میکند. ژنراتور به یک الکترود فعال متصل است. این الکترود فعال است که با بافتی که روی آن اثر حرارتی ایجاد میکند، در تماس است. یونیت های جراحی الکتریکی دارای عملکردها و الکترودهای متعددی هستند که با توجه به کاربردهای جراحی متفاوت هستند. این دستگاه نوعی از دستگاه های تجهیزات پزشکی است.

انواع روش های اصلی دستگاه الکترو کوتر

واحدهای جراحی الکتریکی عمدتاً برای برش یا انعقاد بافت استفاده میشوند. برش و انعقاد را میتوان با استفاده از دو روش تک قطبی و دو قطبی انجام داد. در اینجا تفاوت ها وجود دارد:

تکنیک تک قطبی: در این تکنیک از یک الکترود فعال استفاده میشود که به عنوان یک الکترود خنثی نیز عمل میکند. جریان HF را از ژنراتور منتقل میکند. هنگامی که این الکترود با بافت تماس پیدا میکند، چگالی جریان بالایی منتقل میشود. این تمرکز بالای انرژی در یک منطقه کوچک است که به اثر مورد نظر میرسد. سپس جریان از طریق بدن بیمار به الکترود خنثی میگذرد. به این ترتیب مدار الکتریکی بسته میشود.

تکنیک دوقطبی: جریان HF از طریق یک الکترود فعال میرسد و از طریق الکترود خنثی خارج میشود، بدون اینکه در بدن بیمار جریان یابد. فورسپس دوقطبی رایج ترین ابزاری است که برای این تکنیک استفاده میشود. آنها اجازه میدهند که الکترود فعال و الکترود خنثی در مقابل یکدیگر قرار گیرند. جریان مستقیماً از یک نوک فورسپس به نوک دیگر میرود. الکترود خنثی در اینجا هیچ عملکردی ندارد.

انواع روش های اصلی دستگاه الکترو کوتر

برش هایی که میتوان با تکنیک های تک قطبی و دوقطبی دستگاه الکتروکوتر انجام داد:

تکنیک تک قطبی دستگاه الکتر وکوتر:

با تکنیک تک قطبی میتوان برش تک قطبی خالص یا هموستاز و همچنین انعقاد ملایم، اجباری یا فولگوریشن را انجام داد.

برش تک قطبی دستگاه الکتروکوتر:

برش خالص دستگاه الکتروکوتر: با ایجاد موج سینوسی خالص به دست می آید. برای برش بافت، ولتاژ بین الکترود فعال و بافت باید حداقل 200 Vp باشد.

برش هموستاز دستگاه الکترو کوتر: این برش خونی کمتری نسبت به برش تک قطبی خالص دارد. برش تمیز است و لبه ها تا عمق قابل تنظیم منعقد میشوند. این برش با افزایش ولتاژ Vp و شامل “شکست” در قطارهای موج HF به دست می آید. این وقفه ها باعث انتشار بهتر گرما میشود و به این ترتیب هموستاز را تشویق میکند.

انعقاد تک قطبی دستگاه الکترو کوتر:

ملایم: ولتاژ بین الکترود فعال و بافت کمتر از 200 Vp است. این یک انعقاد آهسته و نافذ ایجاد میکند، اجباری: ولتاژ خروجی بالا است (تا kVp). انعقاد سریعتر اما کمتر از انعقاد ملایم نفوذ میکند.

فولگوراسیون: ولتاژ خروجی در اینجا بسیار بالا است (4 کیلو ولت بر ثانیه). در این حالت بافت بدون تماس الکترود فعال با بافت خشک میشود ( “انعقاد بدون تماس” ). این تکنیک به طور گسترده ای مورد استفاده قرار میگیرد که برای انعقاد یک منطقه بزرگ یا متوقف کردن خونریزی گسترده (یعنی انعقاد جناغ جناغی) و همچنین برای انجام “برش زیر آب” یعنی برداشتن از طریق مجرای ادراری ضروری باشد.

مطلب پیشنهادی: کاربرد دستگاه الکترو شوک
تکنیک دوقطبی دستگاه الکترو کوتر:

با تکنیک دوقطبی میتوان برش دوقطبی و انعقاد دوقطبی را انجام داد.

برش دوقطبی دستگاه الکترو کوتر: این تکنیک نسبتاً جدید با استفاده مکرر از جراحی آندوسکوپی توسعه یافته است. توسعه این تکنیک که ایمن تر از تکنیک تک قطبی است، منجر به توسعه ابزارهای برش دوقطبی شده است. اصل عمل یونیت الکترو کوتر مشابه برش تک قطبی است با این تفاوت که جریان فقط بین دو الکترود بسیار نزدیک به هم جریان دارد. خطر سوختگی بیمار تقریباً وجود ندارد، عملاً هیچ نشت جریانی وجود ندارد و تأثیر آن بر ضربان سازها بسیار ناچیز است.

انعقاد دوقطبی دستگاه الکترو کوتر: این تکنیک به طور گسترده ای استفاده میشود، اغلب در روش های جراحی پیچیده. معمولاً از فورسپس دوقطبی استفاده میشود و نوک‌ها باید در حین عمل تمیز نگه داشته شوند تا از چسبیدن آنها به بافت بسته شده و ایجاد خونریزی بیشتر در هنگام برداشتن جلوگیری شود. همانند انعقاد ملایم، از ولتاژهای تثبیت شده کم (< 200 Vp) استفاده میشود.

تکنیک دوقطبی دستگاه الکترو کوتر

جراحی هایی که با الکترو کتر انجام میشود:

دستگاه الکترو کوتر در اتاق های عمل برای بسیاری از اعمال جراحی مانند جراحی آندوسکوپی، قلب، دندان و زیبایی استفاده میشود.

  • آندوسکوپی: در این نوع جراحی کم تهاجمی که روز به روز رواج پیدا میکند ، برش الکترو سرجری دوقطبی به طور گسترده ای استفاده میشود.
  • قلب: در جراحی قلب و کبد عمدتاً از فولگوراسیون استفاده میشود
  • دندان یا دهان: در حفره دهان، از الکتروسرجری برای توقف خونریزی و حذف هر گونه تومور بافت نرم اگزوفیت استفاده میشود.

زیبایی یا پوست: دستگاه الکتروکوتر برای برداشتن پوست، اپیلاسیون الکتریکی یا درمان روزاسه با انعقاد الکتریکی استفاده میشود.

انواع الکترودها در دستگاه های الکترو کوتر

الکترودها عمدتاً بر اساس عملکردشان طبقه بندی میشوند. اینها خنثی، برش، انعقاد، خشک شدن و الکتروتومی هستند.

  • الکترودهای خنثی: این الکترودها فقط در الکترو سرجری تک قطبی استفاده میشوند. آنها باید در کل سطح فعال اعمال شوند. آنها میتوانند یکبار مصرف یا قابل استفاده مجدد باشند.
  • الکترودهای برش
  • الکترودهای انعقاد : الکترودهای لوله توپ ، الکترودهای چاقو یا الکترودهای لانست برای انعقاد تک قطبی استفاده میشوند. برای انعقاد دوقطبی از فورسپس دوقطبی استفاده میشود که میتواند اشکال مختلفی داشته باشد.
  • الکترودهای خشک کننده

الکترودهای الکتروتومی: میتوانند الکترودهای تیغه ای ، سوزنی یا حلقه ای باشند.

خرید دستگاه الکترو کوتر:

به شما پیشنهاد میشود قبل از خرید این دستگاه با کارشناسان ما در آربون مد تماس حاصل کنید و از مشاوره ی رایگان بهره مند شوید. اگر قصد خرید دستگاه الکترو کوتر، الکتروشوک، دستگاه نوار قلب، مانیتور علائم حیاتی و دیگر تجهیزات پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی را دارید پیشنهاد ما به شما خرید از فروشگاه اینترنتی آربون مد است چرا که با تحویل اکسپرس و ارسال به سراسر نقاط کشور، گارانتی محصول و اصالت کالا، پشنیبانی 7 روزه ی محصول به شما حس خوب خریدی مطمئن را القا میکند.

خرید دستگاه الکترو کوتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *