نوارقلب

دستگاه نوار قلب چیست؟

دستگاه نوار قلب چیست؟

دستگاه نوار قلب، ECG یا EKG یا ( electrocardiogram machine) یکی از ابزارهای شناسایی و تشخیص بیماری در قلب است. این تست و یا آزمایش ارزان و ساده می‌تواند در زمان کوتاهی بسیاری از تشخیص‌های بیماری را برای بیماران قلبی تایید و یا رد کند و به پزشک در تشخیص و درمان مشکل بیماری کمک کند.

دستگاه نوار قلب چیست؟

الکتروکاردیوگرام یا ECG منحنی ای از فعالیت های قلب است که توسط دستگاهی به نام الکتروکاردیوگراف ثبت میشود. این دستگاه الکترودهایی دارد که با نصب روی نواحی مشخصی از پوست میتواند پیام های الکتریکی انقباض قلب را دریافت و روی کاغذ ثبت کنند.

تاریخچه ی نوار قلب

این آزمایش در سال ۱۹۰۲ میلادی برای کمک به تشخیص بیماری قلبی و دیگر مشکلات قلب اختراع شد و جزء مهم‌ترین دستاوردهای صنعت تجهیزات پزشکی و درمانی محسوب می‌شود. باتوجه‌به اظهارات کتابخانه‌ی پزشکی ملی ایالات متحده، علامت اختصاری EKG بر اساس املای الکتروکاردیوگرام در زبان آلمانی است (که elektrokardiogramm است). گاهی ممکن است پزشکان از EKG برای جلوگیری از اشتباه گرفتن ECG و الکتروانسفالوگرام (یا EEG نوار مغز) استفاده کنند.

EKG تستی سریع، آسان و بدون درد است که طی آن پزشک سنسورهایی را به پوست فرد متصل کرده تا بتواند سیگنال‌های الکتریکی قلب را اندازه‌گیری کند.

کاربرد دستگاه نوار قلب

ممکن است دستور گرفتن نوار قلب توسط متخصص قلب و عروق یا هر پزشکی که فکر می‌کند ممکن است شما در قلب خود دچار مشکل شده باشید، صادر شود.

گرفتن نوار قلب یک روش تشخیص کمکی و غیر تهاجمی است. بنابراین شما می‌توانید این کار را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در یک بیمارستان یا درمانگاه مجهز به دستگاه نوار قلب یا یک کلینیک تخصصی انجام دهید. کسی که این تست را از بیمار می‌گیرد می‌تواند یک پزشک متخصص قلب یا یک تکنسین امور بهداشتی آموزش دیده باشد. انجام دادن این کار برای کسی که کار با دستگاه نوار قلب را آموخته باشد بسیار ساده است.

مسئله‌ بسیار مهم نحوه تشخیص مشکل قلبی از روی اطلاعاتی است که روی نوار قلب ثبت شده است. بنابراین تحلیل و بررسی نوار قلب باید توسط یک پزشک متخصص قلب صورت بگیرد. البته کیفیت دستگاه نوار قلب نیز موضوع با اهمیتی است. چرا که ریزترین سیگنالی که از قلب صادر می‌شود باید دریافت و ثبت شود. این موضوع در تشخیص بیماری قلبی و شدت و ضعف آن به شدت اثر گذار است. پس پیشنهاد ما به شما انتخاب با دقت از فروشگاه اینترنتی آربون مد میباشد.

کاربرد دستگاه نوار قلب

نوار قلب چه چیزی را نشان نمی دهد؟

درست است که با استفاده از این تست می‌توان وجود اختلالات در عملکرد قلب را بررسی کرد، اما وجود بیماری‌های قلبی در فرد را نشان نمی‌دهد. در واقع هر بیماری به نوعی بر نوار قلب تأثیر می‌گذارد و آن را تغییر می‌دهد. در‌صورت مشاهده اختلالات در نوار قلب، برای تشخیص دقیق‌تر نوع مشکل قلبی باید آزمایش‌های دیگری هم انجام شود.

تشخیص بیماری های قلبی از نوار قلب

معمولا برای تشخیص بیماری‌های قلبی از سایر تست‌ها به همراه ECG استفاده می‌شود، اما این هم می‌تواند در شک کردن به بیماری‌های قلبی کمک شایانی کند. هنگامی که ECG بیمار مختل می شود، باید بررسی‌های تکمیلی را انجام دهد تا تشخیص داده شود که بیماری قلبی او چیست!

EKG برای تشخیص برخی از بیمار‌ی‌های قلبی استفاده می‌شود و معمولا زمانی درخواست می‌شود که بیمار با شکایاتی چوت موارد زیر به پزشک مراجعه می‌کند؛

  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • سرگیجه
  • تنگی نفس

تست EKG می‌تواند به پزشک کمک کند تا اختلالات مختلفی را تشخیص دهد، از جمله:

  • گرفتن رگ قلب
  • علل درد قفسه سینه
  • آریتمی قلبی که اختلالی مربوط به ریتم قلب است
  • ضخیم شدن دیواره‌های قلب
  • حمله‌ی قلبی
  • ضربان نامنظم قلب
  • نارسایی قلبی

همچنین ممکن است پزشکان از این تست برای بررسی حملات قلبی که قبلا اتفاق افتاده‌اند یا حملات قلبی خاموش استفاده کنند. حمله‌ی قلبی خاموش نوعی از حمله‌ی قلبی است که با علائم واضحی همچون تنگی نفس، حالت تهوع یا درد قفسه سینه همراه نیست.

تشخیص بیماری های قلبی از نوار قلب
نوار قلب روش غیر تهاجمی، تستی بدون درد با نتیجه گیری سریع است.

سیگنالها بواسطه الکترودهای فلزی که به کمک پرستار یا تکنسین به اندامها و قفسه سینه متصل می‌شوند که یکی از بی‌خطرترین و ساده‌ ترین اقداماتی است، اطلاعاتی ارزشمند در مورد قلب به متخصص قلب و عروق و فشار خون می‌دهد، که بواسطه دستگاه نوار قلب دریافت و ثبت میگردد.

نوار قلب کشیده شدن نموداری پتانسیل های تولید شده توسط قلب و در واقع نوار فعالیت الکتریکی قلب را الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب میگویند. امواج الکتریکی قلب توسط دستگاه نوار قلب بر روی کاغذ شطرنجی مخصوصی که از تعدادی مربع ریز و درشت تشکیل شده است ترسیم می‌شوند.

پرستار یا تکنسین الکترود‌ها را از بدن بیمار جدا می‌کند که ممکن است بعد از جدا کردن الکترود‌ها، پوست در محل آن، کمی ‌حساس و قرمز شود که اغلب این موضوع مهمی ‌نیست و نیازی به درمان ندارد.

مطلب پیشنهادی: کاربرد دستگاه الکترو کوتر
بیمار پس از انجام تست به فعالیت روزانه خود میتواند بازگردد.

این تست یک روش غیر تهاجمی و بدون درد با نتایج سریع است.

بیمار میتواند فعالیت های عادی روزانه خود را پس از انجام این تست از سر بگیرد.

پزشک معمولا در همان روز انجام تست، نتایج آزمایش نوار قلب بیمار را را تفسیر و به او توضیح میدهد. چنانچه نوار قلبی شما طبیعی باشد، شما ممکن است به آزمایش دیگری نیاز نداشته باشید. اگر نتایج نشان دهنده وجود یک مشکل قلبی در شماست، شما ممکن است به تکرار انجام نوار قلب و یا سایر آزمایشات تشخیصی مانند اکوکاردیوگرافی و… نیاز داشته باشید.

نوار قلب روش غیر تهاجمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *